دلیل لرزش دنده ماشین چیست؟

تاریخ ارسال : 1400/12/15

دسته دنده یا دنده ماشین وسیله ی اهرمی است که در کابین خودرو قرار گرفته و وظیفه ی تعویض دنده را بر عهده دارد. طرز قرار گیری دسته دنده در خودرو های قدیمی و جدید متفاوت است. در گذشته دسته دنده در خودروهای قدیمی کنار فرمان قرار داشت.خودروهای سواری دارای دنده 5 حالته هستند که اگر دو حالت دنده عقب و حالت خنثی را در نظر نگیریم 5 حالت مختلف برای این خودرو ها می توان در نظر گرفت ولی در خودرو های اتوماتیک در بیشتر مواقع دنده 4 حالت مختلف دارد. اهرم دنده یا همان دسته دنده با جعبه دنده و گیربکس به صورت مستقیم ارتباط دارد .به همین خاطر در زمان تعویض دنده، دنده ها در جعبه دنده با هم درگیر شده و در نتیجه باعث تغییر در سرعت ماشین می شود. این اهرم هم مثل بقیه ی قطعات و لوازم ماشین دچار فرسایش و خرابی می شود که در نتیجه عملکرد دنده را دچار اختلال می کند.یکی از مهم ترین و شایع ترین اختلال در دنده که رانندگان معمولا در مورد آن ابراز نگرانی می کنند لرزش دنده ماشین اس

عوامل مختلف در لرزش دنده ماشین

1-اختلال در دسته موتور

همانطور که مشخص است دسته موتور یکی از مهم ترین قطعات در حفظ تعادل ماشین است و وظیفه ی هماهنگی و ایجاد تعادل وزن ماشین را بر عهدا دارد.

به همین دلیل یک مشکل حتی بسیار ناچیز در دسته موتور ها باعث لرزش دنده ماشین می شود که این اختلال هم در حالت کلی منجر به لرزش موتور می شود.

تعداد دسته موتور ها با توجه به اینکه ماشین محرک جلو باشد یا عقب مختلف بوده و شکستگی و اختلال در هر کدام از این دسته ها علائم منحصربه فرد خودش را دارد مثلا صدای تق تق در زمان عبور از دست اندازها نشانه خرابی دسته موتور است.

وقتی یکی از دسته ها دچار مشکل شود باعث لرزش موتور و سیستم های مرتبط به موتور مثل گیربکس می شود که همین امر باعث می وشد لرزش به دنده ماشین منتقل شود که همین امر باعث لرزش دنده ماشین می شود.

 

2- نقص در پلوس

پلوس از اجزای مهمی است که کار آن انتقال نیروی موتور به چرخ ها می باشد. ممکن است شکستگی هایی در فنر های پلوس ایجاد شده باشد که این شکستگی ها باعث لرزش دنده ماشین می شود این لرزش ها در سرعت های خاصی متفاوت است.به طور کلی نقص در پلوس در سرعت های پایین باعث لرزش در دنده ماشین می شود .پارگی گردگیر پلوس سفت نبودن پیچ ها و از  همه مهم تر درست استفاده نکردن از دنده ماشین در اختلال روی پلوس تاثیرگذار است.اگر می خواهید بدانید پلوس در کدام سمت دچار مشکل شده فرمان را به صورت کامل به آن سمت بچرخانید اگر صدای تق تق را شنیدید پلوس در آن قسمت دچار مشکل شده است.

 

3- واسکازین بی کیفیت

روغن گیربکس که همان واسکازین است باعث عملکرد آسان و روان گیربکس و کاهش سر و صدا در خودرو و کاهش درجه حرارت گیربکس و .... می شود.

اگر کیفیت واسکازین یا روغن گیربکس پایین باشد باعث ایجاد لرزش دنده ماشین می شود که البته با راهکار هایی بسیار به صرفه از این مشکل می شود به راحتی پیشگیری کرد. بهترین راهکار استفاده از روغن گیربکس مرغوب و تعویض به موقع است که در شرایط آب و هوایی مختلف زمان تعویض  متفاوت است اما به طور کلی هم زمان با تعویض صفحه کلاچ و دیسک صفحه، روغن گیربکس هم باید تعویض گردد.

 

4- اختلال در صفحه کلاچ و دیسک صفحه

برای جلوگیری از لرزش دنده ناشی از اختلال در دیسک و کلاچ باید به صورت دوره ای بازدید شوند اگرچه بازدید دوره ای و تعویض این دو بستگی به طرز رانندگی شما هم دارد ولی خوب است که به این صورت که اگر ماشین را در دنده 1 گذاشتید کلاچ را رها کنید اگر همچنان موتور و کابین ماشین شما می لرزد پس زمان تعویض فرا رسیده است.

 

5- نقص در ماهک و میل ماهک

ماهک اهرمی است که با حرکت آن کشویی تعویض دنده هم حرکت کرده و تعویض دنده ا نجام می شود.اگر ماهک خراب شده باشد دسته دنده لق می شود و باعث می ود دنده بلرزد و درست جا نرود.

 

6- کیفیت پایین ساخت و مونتاژ ماشین

کیفیت پایین ساخت در  خودرو های امروزی از عوامل تاثیرگذار در لرزش دنده ماشین است که در خودرو های داخلی بیشتر دیده می شود.

اگر علاقمند هستید نکات بیشتری در رابطه با قطعات خودرو و چگونگی عملکرد آنها بدانید به باتری کار سر بزنید .باتری کار به عنوان یک استارت آپ تخصصی و در زمینه ی فروش آنلاین باتری ماشین در کل مناطق تهران به صورت شبانه روزی فعالیت دارد از مزایای خرید از باتری کار نصب و ارسال رایگان و پرداخت هزینه در محل می باشد .شما می توانید قبل از ثبت سفارشات از نمایندگان ما مشاوره بگیرید تا بهترین باطری ماشین مناسب خودرو ی خود را انتخاب کنید.


صفحه 2 از 2