چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کرد؟

تاریخ ارسال : 1401/01/23

قبل از هر چیز بهتر است راجع به اینکه لنت ترمز چیست و چگونه عمل می کند و چه لنت ترمزی برای خودروی شما مناسب می باشد بدانیم. اگر شما هم این سوالات را در ذهن خود دارید این مقاله می تواند پاسخ مناسبی برای سوال های شما باشد.

لنت ترمز چیست و چگونه عمل می کند؟

به طور کلی و از قدیم از لنت های ترمز به عنوان جایگزینی برای ترمز های کاسه ای استفاده می کردند که با توجه به هزینه ی بالا و بهبود فناوری های ترمز دیسکی این نوع لنت ترمزها از دسترس خارج شدند. لنت ترمز قسمتی از سامانه ی ترمز دیسکی است که از صفحه های فولادی در مقابل دیسک چرخنده ی ترمز قرار می گیرد تشکیل شده است.لنت ترمز انرژی حرکتی حاصل از حرکت خودرو را به واسطه ی اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل می کند. در هر چرخ دو لنت ترمز جایگذاری می شود که هر دو مقابل دیسک های ترمز قرار می گیرند.

 

انواع لنت ترمز؟

_لنت ترمز اصل یا ارگانیک

لنت ترمز های اصل در واقع لنت هایی هستند که به سفارش شرکت های خودرو سازی تولید و همراه خودرو از شرکت خارج می شوند. معمولا لنت های اصلی برای خود شرکت خودرو سازی هستند که از لحاظ کیفیت و عملکرد نسبت به برند های متفرقه بهتر هستند و با توجه به شرکت تولید کننده خودرو قیمت بالاتر یا پایین تری دارند.

 

_لنت ترمز نیمه فلزی

اکثرا لنت نیمه‌فلزی را لنت فلزی و یا لنت متالیک نیز می‌نامند. لنت ترمز فلزی از 30 تا 70 درصد فلزات شامل فولاد و مس یا دیگر آلیاژها تشکیل شده‌ است. از آنجا که فلزات رسانای خوبی برای گرما هستند،گرمای بیشتری را تحمل می کنند و کمک می کنند که سیستم ترمز خنک شود. همچنین با استفاده از لنت ترمز فلزی، با فشار کم‌تر به پدال ترمز، می‌توانید سرعت خودرو را کاهش دهید. این لنت‌ها در هنگام ترمز صدا و گرد ‌و‌ غبار بیشتری ایجاد می‌کنند. از معایب این لنت ها این است که در طولانی مدت به دیسک چرخ‌ها فشار بیشتری وارد کرده و باعث آسیب جزئی به آن‌ها می شود. با این وجود لنت ترمز نیمه‌فلزی به دلیل قیمت مناسب و عملکرد مطلوب، طرفداران بیشتری دارد.نمونه های لنت های نیمه فلزی در کشور که ساخت کره یا چین هستند در بازار فروش بیشتری دارند.

 

_لنت ترمز سرامیکی

یکی از بهترین و با کیفیت ترین لنت ها لنت ترمز سرامیکی است چون در ساخت این نوع لنت از مواد بسیار با کیفیتی استفاده می شود که با دوام بالایی دارد.قیمت این نوع لنت از لنت فلزی بیشتر است چون در هنگام ترمزگیری گرد و غبار و صدا ایجاد نمی کند و لنت سرامیکی در در طیف وسیعی از دما عملکرد خوبی را به نمایش می گذارد.

 

_لنت زینتری

این نوع لنت که بیشتر در ماشین های آفرود و مسابقه ای استفاده می شود و برای خودروهای معمولی کاربردی ندارد. سرعت خوردگی در این نوع لنت ها بسیار بالاست و عمر کوتاهی دارند. در صورت استفاده در خودرو های معمولی باعث کاهش سرعت عملکرد سیستم ترمز می شود.

 

زمان تعویض لنت ترمز

این قطعه جزو قطعاتی است که زمان تعویض دقیقی ندارد و عمر استاندارد این قطعه به عواملی مثل جنس لنت ترمز خریداری شده،مکان هایی که با خودرو رانندگی کردید و نحوه رانندگی کردن بستگی دارد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر عمر لنت ترمز خودرو

-وزن خودرو: به طور معمول خودرو وزن بسیار سنگینی دارد که با رانندگی با سرعت و شتاب بالا بر وزن خودرو افزوده می شود به همین دلیل باید وزن بیشتری را متوقف کند و این امر باعث می شود فشار بسیار زیادی را تحمل کند که از عمر لنت ترمز کم می کند.

 

-رانندگی در ترافیک

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر عمر مفید لنت ترمز رانندگی در ترافیک های سنگین و طولانی است. برای جلوگیری از صدمه به لنت ترمز می توانید در زمان رانندگی در ترافیک زودتر از زمان رسیدن به محدوده ای که قصد توقف دارید ترمز گیری انجام دهید.

 

-تعداد زمان های ترمز گیری

یکی از عواملی که در بالا هم به آن اشاره کردیم تعداد دفعات ترمزگیری است.کاهش سرعت خودرو قبل از رسیدن به مانع باعث می شود تعداد دفعات کم تری ترمز بگیرید.

خیلی از کارشناسان عمر مفید لنت ترمز را 75000 کیلومتر تخمین می زنند که بهتر است بعد از طی کردن این مسافت برای جلوگیری از حوادث و خطرات احتمالی، لنت ترمز خود را تعویض کنید.

 

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینه لنت ترمز دارید می توانید به سایت باتری کار که در زمینه ی فروش آنلاین باطری ماشین در کل مناطق تهران به صورت شبانه روزی فعالیت دارد از مزایای خرید از باتری کار نصب و ارسال رایگان و پرداخت هزینه در محل می باشد .شما می توانید قبل از ثبت سفارشات از نمایندگان ما مشاوره بگیرید تا بهترین باتری ماشین مناسب خودرو ی خود را انتخاب کنید.