چگونه باطری ماشین را در خانه شارژ کنیم ؟

تاریخ ارسال : 1401/01/30

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی استارت می زنید ماشین روشن نمی شود که یکی از عمده ترین دلایل روشن نشدن ماشین این است که باتری ماشین شما خوابیده است.اگر باتری شما چشمی دار باشد که به راحتی می توانید تشخیص دهید که باتری خوابیده است در غیر این صورت با چک کردن چند مورد ساده می توانید متوجه شوید که باتری خوابیده است یا مشکل چیز دیگری است.

دلایل خالی شدن باطری ماشین

1-نقص دینام ماشین

دینام خودرو وظیفه ی نگهداری شارژ باتری ماشین را به عهده دارد.دینام سالم باتری را بین 5/13 تا 5/14 ولت شارژ می کند.زمانی باتری ماشین شما خالی می شود که شارژ دینام کمتر از این میزان باشد و ماشین روشن نمی شود. برعکس این موضوع هم اگر شارژ دینام از این حد گفته شده بیشتر باشد آسیب خیلی جدی به باتری می زند و باتری کامل از بین می رود.

 

2- برق دزدی

این اتفاق زمانی می افتد که وقتی ماشین خاموش است چراغی روشن مانده باشد یا قطعه برقی معیوبی در خودرو باعث برق دزدی شده باشد.  برای تشخیص برق دزدیباید هنگامی که ماشین خاموش است سر باطری منفی ر ا از باطری جدا کنید و بعد از چند ساعت که می خواهید ماشین را روشن کنید سر باطری را درست سر جای خود وصل کنید و استارت بزنید در صورتی که ماشین روشن شد مشکل برق دزدی دارد در غیر اینصورت باتری خراب است.

 

شارژ باطری ماشین در خانه به وسیله ی برق خانگی

برای شارژ باطری ماشین در خانه فقط دو روش وجود دارد که بتوان از منبع تغذیه خانه شما استفاده کرد.

روش اول استفاده از شارژ به وسیله ی اینورتر خانگی است که با این وسیله می توانید سلول های باتری را شارژ کنید که با برق خانگی کار می کند.

روش بعدی استفاده از شارژر باتری ماشین است که شما باید متناسب با ماشین خود یک شارژر با کیفیت فراهم کنید تا بدون دردسر و پیچیدگی خاصی باتری تخیله شده را شارژ کنید.

 

 نحوه شارژ باطری ماشین با استفاده از برق خانگی

اگر می خواهید باتری خودرو را در خانه شارژ کنید قبل از هر اقدامی حتما باید ویژگی های باتری را بدانید به عنوان مثال ولتاژ و ظرفیت بار چقدر است.معمولا ولتاژ خودروهای سواری و هر وسیله ی نقلیه ای 12 ولت است.آمپر هر خودرو هم از 35 تا 100 آمپر است که البته بستگی به نوع خودرو آمپر مشخص می شود.

 

منبع تغذیه در خانه

قطعا برای شارژ باتری ماشین در خانه شما به یک منبع تغذیه نیاز دارید که حداقل دارای ولتاژ بالاتر از 12 و ظرفیت بالاتر از 5 باشد.همینطور باید یک دستگاه دیگر که مقاومت الکتریکی خاصی دارد داشته باشید.اگر چیزی که مقاومت ایجاد کند در دسترس خود ندارید می توانید از یک لامپ معمولی 12 وات استفاده کنید.برای کنترل فرآیند لازم است مولتی متر را در مدار قرار دهید همچنین برای اتصال تمامی دستگاه ها به یک مدار الکتریکی به نوار عایق،لحیم،سیم مسی و آهن لحیم کاری نیاز دارید.

 

نکته مهم

هرچقدر که میزان ولتاژ شارژر کمتر باشد، مدت زمان شارژ باتری شما نیز طولانی‌تر خواهد بود. اما به هیچ عنوان از ولتاژهای بالا برای شارژ باتری اتمی ماشین در خانه استفاده نکنید. در صورت امکان بهتر است که دفترچه راهنما باتری خودتان را مطالعه کنید تا مناسب‌ترین ولتاژ برای شارژ کردن آن را متوجه شوید. پس از تنظیم ولتاژ، شارژر را روشن کنید و ۵ ساعت به آن زمان بدهید. در این مدت زمان حدودا ۷۰ درصد باتری شارژ می‌شود و ولتاژ شارژر به صورت خودکار کاهش خواهد یافت. در مرحله دوم شارژ ممکن است به زمان خیلی بیشتری نیاز داشته باشید تا باتری به صورت کامل شارژ شود.

 

بهترین باطری ماشین

اگر باتری ماشین شما اتمی باشد می توانید که از شارژرهای سه مرحله‌ای استفاده کنید. این نوع شارژر قیمت به صرفه تری دارد و سلامت باتری ماشین شما را نیز تضمین خواهد کرد. ابتدا شارژر را به برق خانگی متصل کنید و چند دقیقه منتظر بمانید تا شارژر آماده به کار شود. سپس لوله‌ای که تحت عنوان لوله تخلیه روی باتری وجود دارد را باز کنید تا گازهای داخلی باتری از آن خارج شوند. سپس قطب‌های مثبت و منفی شارژر را به قطب‌های مثبت و منفی باتری خودتان متصل کنید.

نکته آخر

پس از اینکه مطمئن شدید باتری به صورت کامل شارژ شده است، شارژر را از آن جدا کنید. پس از خاموش کردن شارژر و جداسازی کابل‌های برق، دوباره باتری را داخل ماشین قرار دهید و کابل‌های آن را دوباره متصل کنید. برای اطمینان از استحکام اتصال پیچ‌های باتری را با استفاده از آچار مخصوص در جای خود محکم کنید.