آیا مکمل سوخت خودرو به موتور آسیب می رساند ؟

تاریخ ارسال : 1401/02/04

هر خودرویی برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشد نیاز به یکسری فاکتورها دارد که می توانید با در نظر گرفتن این فاکتور ها خوردو و تمامی قطعات از جمله موتور خودرو که هسته اصلی ماشین را تشکیل می دهد را به بالاترین سطح عملکرد خود برسانید. یکی از مهم ترین راه هایی که با آن می توان از موتور خودرو مراقبت کرد استفاده از مکمل سوخت است که باعث می شود سلامت موتور ماشین تا مدت ها حفظ شود. در ادامه با مکمل سوخت خودرو و اینکه چه فوایدی برای خودرو دارد صحبت می کنیم .

تعریف مکمل سوخت  

 

نوعی از افزودنی است که در انوع مختلفی وجود دارد که هر کدام آن برای اهداف خاصی در باک بنزین ریخته می شود.هر کدام از این مکمل ها بر اساس مواد تشکیل دهنده و تاثیری که روی خودرو  میگذارند با هم تفاوت دارند .

 

انواع مختلف مکمل ها ی سوخت

مانند تمامی محصولات دیگر که در بازار موجود است مکمل سوخت ماشین هم در برند های مختف موجو د است که هر کدام بر اساس ترکیباتی خاصی که دارند برای نوع خاصی از ماشین ها مناسب هستند.برای خرید مکمل مناسب ماشین حتما باید به عمر خودرو توجه کرد .

اصلی ترین مکمل ها به تقویت کننده ها، پاک کننده ها، روان کننده ها، می توان اشاره کرد. انتخاب بهترین نوع از این مکمل ها بستگی به خودروی شما و انتخاب شما دارد.

 

برخی از اصلی ترین مکمل های سوخت عبارتند از :

1-تقویت کننده کیفیت سوخت

این مکمل که با پلی ایزو بوتان فرموله می شود به همین دلیل ارزان تر و قابل دسترس است. این نوع مکمل  ذرات آب را تجزیه میکند و همچنین با از بین بردن رسوبات مضر کربن به خروج مایعات کمک میکند که این امر باعث افزایش کیفیت سوخت می شود.

 

2-تثبیت کننده سوخت

معمولا زمانی که سوخت گیری می کنید و ماشین مدت زیادی استفاده نمی شود یا مثلا زمانی که بنزین خریداری کردید ولی مدت طولانی استفاده نمی کنید کیفیت سوخت کاهش پیدا می کند به همین دلیل تثبیت کننده سوخت با جذب آب و کاهش سرعت روند تجزیه شیمیایی سوخت کیفیت آن را به مدت نسبتا طولانی حفظ می کند.

 

3-پاک کننده انژکتور سوخت

پاک‌کننده‌های انژکتور نوع خاصی از پاک‌کننده‌های سیستم سوخت هستند که این پاک‌کننده حاوی پلی اتر آمین است و جزو قوی‌ترین مواد پاک‌کننده به شمار می‌رود. این پاک‌کننده می‌تواند کربن جمع‌شده روی انژکتورهای سوخت را از بین ببرد. این مسأله به‌ویژه در خودروهایی که موتورهای سطح بالا دارند و تنظیم میل بادامک آنها طوری است که به تجمع کربن بیشتر منجر می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار است. تجمع کربن باعث می‌شود مسافتی که با مقدار معینی از سوخت طی می‌کنید، کمتر از حد معمول باشد. اگر زیاد در بزرگراه رانندگی نمی‌کنید و بیشتر رفت‌وآمد شما در مسیرهای کوتاه است، موتور خودرویتان آن‌قدر گرم نمی‌شود که خودش بتواند خودش را تمیز کند. بنابراین احتمالا لازم است از این مکمل استفاده کنید. مکمل پاک‌کننده انژکتور می‌تواند گرفتگی و تجمع کربن روی فیلتر سوخت را هم برطرف کند.

 

4-پاک کننده سیستم سوخت

بیشتر مکمل های سوخت با هدف پاک کنندگی قسمت های خاصی از موتور طراحی شده اند که این نوع از مکمل ها خیلی رایج هستند.مثلا پاک کننده انژکتورهای سوخت برای اینکه مطمئن شوند انژکتورها کند یا مسدود نباشند مورد استفاده قرار می گیرند.

 

۵- افزایش دهنده اکتان

افزایش دهنده اکتان که به اکتان بوستر معروف است، سطح اکتان سوخت را افزایش می‌دهد. تقویت‌کننده سطح اکتان به پاک‌سازی رسوبات کربن از سیستم سوخت‌رسانی کمک می‌کند. سطح بالاتر اکتان، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید از اکتان بوستر استفاده کنید، همیشه قبل از بنزین زدن باید آن را در باک بریزید.

 

6-روان کننده ها

روان‌کننده برای جلوگیری از فرسودگی اجزای موتور پس از مدت طولانی که از خودرو استفاده می‌کنید طراحی شده است. مانند بسیاری از مکمل‌های دیگر، روان‌کننده‌ها هم هدفمند هستند و به رانندگان کمک می‌کنند مشکلات موجود در بخش‌های مختلف موتور را برطرف کنند.

 

در آخر برای پاسخ به این سوال که آیا مکمل خودرو به موتور آسیب می رساند یا نه باید گفت که مکمل سوخت برای وسایل نقلیه بی‌ضرر است. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت از مکمل استفاده کنید، به‌شرطی که نوع درست آن را انتخاب کنید، بیشتر از مقدار توصیه‌شده آن را در باک نریزید و دقیقا بدانید چه زمانی باید آن را به سوخت اضافه کنید. درغیر این‌صورت هیچ ضرری برای ماشین نخواهد داشت.

برعکس مکمل سوخت انتشار مونوکسیدکربن را کاهش می‌دهد و همچنین آب موجود در سوخت را جذب می‌کند و از رسوباتی که می‌تواند به موتور ماشین آسیب برساند جلوگیری می‌کنند. این کار باعث ایمنی وسیله نقلیه و قوی‌ماندن موتور آن می‌شود.

اگر علاقمند هستید نکات بیشتری در رابطه با مکمل سوخت و یا اطلاعاتی راجع به باطری ماشین کسب کنید به باتری کار سر بزنید .باتری کار به عنوان یک استارت آپ تخصصی و در زمینه ی فروش آنلاین باتری ماشین در کل مناطق تهران به صورت شبانه روزی فعالیت دارد از مزایای خرید از باتری کار نصب و ارسال رایگان و پرداخت هزینه در محل می باشد .شما می توانید قبل از ثبت سفارشات از نمایندگان ما مشاوره بگیرید تا بهترین باطری ماشین مناسب خودرو ی خود را انتخاب کنید.