چرا لاستیک خوب برای ماشین ضروری است؟

تاریخ ارسال : 1401/02/07

قبل از هر چیز با اجزای تشکیل دهنده ی لاستیک ماشین بیشتر آشنا می شویم . لاستیک یا تایر به عنوان یکی از اجزای اصلی خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که لاستیک به دلیل تماس مداوم با سطح زمین و فرسودگی برای عملکرد بهتر و ایمنی بیشتر به مراقبت نیاز دارد تا مدت زمان بیشتری از آن استفاده شود.

اجزای اصلی لاستیک ماشین

 

بدنه :

از چند لایه نخ های پلی استر تشکیل شده است که این نخ ها بسته به نوع قدیم یا جدید بودن تایر به صورت عمود یا با زاویه ای خاص بر آج لاستیک قرار گرفته اند.این لایه ها در هم تنیده می شوند تا با پیوند با بقیه لایه ها هوا را درون لاستیک حبس کنند.

 

طوقه :

حلقه ای از چند رشته فولاد با دوام بالا است که پوششی از لاستیک روی آن را می پوشاند .وظیفه ی طوقه ایجاد هماهنگی لازم بین رینگ و لاستیک و همچنین جذب نیرو های وارد شده از رینگ به لاستیک است.

 

تسمه:

رشته های فولادی هستند که زیر آج لاستیک قرار دارد و وظیفه ی تسمه مقاوم سازی لاستیک ها مقابل پنچری و ایجاد ایمنی و سطح صاف در زمان تماس لاستیک با سطح جاده است .

آج:

آج لاستیک و دیواره ی جانبی به روش اکستروژن تولید می شود و ترکیبی از چند لایه لاستیک طبیعی و مصنوعی است که این لایه باعث ایجاد اصطکاک است.تمامی قطعات داخل دستگاه تولید تایر مونتاژ می شوند به این صورت که لایه های مختلف با دقت و ظرافت روی یکدیگر قرار می گیرند و در آخر به محصول نهایی شبیه می شود.

در مرحله بعد لاستیک را برای انجام عملیات حرارتی به تمامی لایه ها با استحکام بالا به هم چسبانده می شوند که اصطلاحا میگویند لاستیک پخته می شود.در مرحله آخر برای بدست آوردن محصول نهایی پرداخت و بازرسی انجام می شود.

 

لایه‌های اضافی پلی‌استر

بعضی تایرها دارای یک یا دو لایه‌ی اضافی از پلی‌استر هستند که سبب می‌شود سایر لایه‌ها با استحکام بیشتری در کنار یکدیگر قرار گیرند. این لایه‌های اضافی بیشتر در تایرهای مخصوص سرعت‌های بالا دیده می‌شود.

 

دیواره جانبی

دیواره‌ی جانبی در لاستیک نقش حفظ استحکام جانبی را برعهده دارد. این بخش برای مراقبت از سایر لایه‌ها و همین‌طور محافظت جانبی تایرها و حفظ هوای درون تایر حیاتی است.

 

لایه‌های اضافی پلی‌استر

برخی از تایرهای خودرو دارای یک یا دو لایه‌ی اضافی از پلی‌استر هستند که باعث می‌شود سایر لایه‌ها با استحکام بیشتری در کنار یکدیگر قرار گیرند. این لایه‌های اضافی بیشتر در تایرهای مخصوص سرعت‌های بالا دیده می‌شود.

اعداد تایر

بر دیواره های اطراف تایرها اعداد مختلفی حک می شود که هر کدام مفهموم خاصی دارند برای اینکه انتخاب خوبی داشته باشید باید در مورد این اعداد و حروف اطلاعات داشته باشید.

به طور مختصر این اعداد بیانگر نوع تایر، پهنای تایر، نسبت ابعاد، روش ساخت قطر رینگ و وزن و سرعت مجاز است.

 

نقش باد لاستیک بر تولید گرما

بدنه ی تایر ها را قطعا دیده اید که کاملا گرد نیستند این منطقه که به دلیل تماس با سطح زمین قسمتی از آن صاف و بدون انحنا پهن می شود منطقه تماس با زمین گفته می شود. هنگام حرکت و چرخش تایر در سطح جاده، در هر لحظه نقاط خاصی دچار انحنا شده و دوباره به حالت عادی باز می‌گردند. این چرخه در طول مسیر بارها تکرار می‌شود و باتوجه به اینکه ویژگی‌های الاستیک تایر ایده‌آل نیست، هر بار پس از انحنای خارجی، تایر به شکل دقیق اولیه باز نخواهد گشت. این امر بدان معنا است که بخشی از نیروی صرف شده جهت ایجاد انحنا به شکل حرارت جذب تایر یا سطح جاده خواهد شد. باتوجه به اینکه تایر کم‌باد یا تحت بار بیش از اندازه انحنای جانبی بیشتری پیدا می‌کند، گرمای بیشتری تولید و جذب خواهد کرد.

 

 

اهمیت تنظیم باد بر عمر لاستیک

کمبود باد لاستیک باعث خوردگی بخش‌های خارجی آن، افزایش مصرف سوخت و تولید گرما می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حداقل در ماه یک بار باد لاستیک ها کنترل شود.

 

فشار زیاد هوای تایر نیز سبب آسیب و خوردگی در بخش‌های مرکزی تایر می‌شود. هرگز نباید فشار باد تایر را بیش از حد نهایی پیشنهادی توسط سازنده تنظیم کرد. اغلب پیشنهاد می‌شود که باد تایر کمی پایین‌تر از حد نهایی پیشنهادی تنظیم شود تا سواری نرم‌تری حاصل شود، اما تنظیم باد در فشار نهایی سبب بهبود مصرف سوخت خواهد شد. علاوه بر موارد بالا، عدم ترازبندی مناسب چرخ‌ها می‌تواند سبب کاهش عمر تایر، خوردگی و گاهی پارگی سطح آن در بخش‌های داخلی و بیرونی شود.

اگر علاقمند هستید نکات بیشتری در رابطه با قطعات خودرو و چگونگی عملکرد آنها بدانید به باتری کار سر بزنید .باتری کار به عنوان یک استارت آپ تخصصی و در زمینه ی فروش آنلاین باطری ماشین در کل مناطق تهران به صورت شبانه روزی فعالیت دارد از مزایای خرید از باتری کار نصب و ارسال رایگان و پرداخت هزینه در محل می باشد .شما می توانید قبل از ثبت سفارشات از نمایندگان ما مشاوره بگیرید تا بهترین باطری ماشین مناسب خودرو ی خود را انتخاب کنید.